LES CÉPHÉIDES (2016)

In memoriam Pierre Boulez

to Marie Françoise and Gaétan PUAUD - Editions Leduc
violin, cello and piano - 13'30
commissioned by French State for the Trio Élégiaque with the support of Mica and Francis Salabert Fondation
premiere : July 29th, 2016 France, La Grave, Festival Messiaen au pays de la Meije
Trio Elégiaque : Philippe Aïche (violin), Virginie Constant (cello), François Dumont (piano)

 

Programme note

I have always been fascinated by the universe and by astronomy - perhaps because the cosmos represents the unknown and offers a multitude of enigmas, which stimulate our imagination and broaden the sphere of possibilities available to mankind. Facing this immense, mysterious and transparent starry vault, one can try to grasp this energy coming from the hereafter. One will then enter in relation with the infinite, the unknown or the ineffable, translating these ideas into a perceptible dimension. Les Céphéïdes are part of this project I started over 40 years ago in my other works: Années-Lumière, Éclipse, L’Harmonie des Sphères, Vent solaire, La Chevelure de Bérénice

Finding inspiration in the definition of the cepheids - stars with a luminous intensity that varies according to endlessly repeating, regular periods - I tried to invite the listener to travel through space and to make them penetrate a different dimension, intangible and fragile… the world of music.

The first part leads us, through a sequence of interlocking repetitions, “towards the center of the cepheids”. After a burst of coloured ribbon-figures and a “weightless” transition, a second part introduces a more contemplative phrase in the cello, which is then enriched by the violin in counterpoint. Following a transition - “the strange mirror” and its floating polyphony - we come back “towards the center of the cepheids”, this time with other musical materials. The piece ends with a suspended Coda – in which the infinite of the cosmos resonates.

3A

 

Press articles

Michèle TOSI, critique musicale, dans Anaclase, chronique da camera, août 2016

" … travail minutieux sur les textures et le mouvement activé par les processus… son écriture toujours exigeante et risquée sollicite de nombreux modes de jeu pour forger le timbre et la texture souhaitée, telle cette granulation fragile et scintillante des premières pages que réalisent les deux archets sur les stries légères du piano. Plus spectaculaire, au terme du premier processus d'intensification, cet éclatement de l'espace, "comme un jaillissement" note le compositeur, qui libère une gerbe d'arabesques (les figures-rubans dans le vocabulaire de la musique de Gaussin) balayant l'espace avec une énergie décuplée. Plus contemplative, la partie centrale est dévolue au violoncelle empruntant une ligne ascensionnelle ornée aux huitième et douzième de ton. Le violon s'y agrège pour soutenir l'intensité de cette méditation tendue.
Attentif et concentré, le Trio Élégiaque nous fait pénétrer au centre des
Céphéides en révélant la richesse et la singularité d'un imaginaire foisonnant. "

 

___ top