1st birth in Normandy ; sign : scorpio.
Deep sleep until the age of 13, then 2nd birth with Beethoven’s Heroic Symphony.
Another space exists ; but it is impossible to study Music. I must wait again, and sleep...
1961 – poetry : Rimbaud, Eluard and the others...
1963 – 3rd birth (the real one) Paris, Saint Claude Street. Music is everywhere. Paths (ways ?) are open, « the wind starts blowing... »
1965 – Arielle : « time is brimming and lighting up. »
1966 – beginning of studies at the CNSM in Paris. Nose and head in the scores.
1972 – Messian omnipresent: the Maestro, the knowledge, the reference.
1973 – Far Eastern music, Zen, light, « the fruits of the Earth » ; and if God did not exist.
1977 – Villa Medicis, freedom ; the alchemy of the musical language.
1979 – return to Paris, the disillusions. We must always fight.
1985 – Berlin : the wall has not falled yet. Connection Music-Painting at the Kunsthalle Nature and Apocalypse according to Ouhi Cha.
1988 – cosmology, eyes lost in the stars. Arcane finally has its true face.
1993 – Annees – lumiere and the Paris Orchestra : « foam light unceasingly saturating our stillness ».
1994 – Japan... its Zen gardens... its earth tremors that tear the body.
1996 – Lao Tseu, Pascal, Jabes, the Man in the Universe. Return to the source, draft of Desert.
1998 – « light of the infinite blue broken at the tears of self »
Satori and its haunting spiral lines.
2002 – the magic of computers... limitless anacoluthic encoding around OpenMusic.
2004 – fascination for geometrical lines, symmetry, Mandalas, and for the art of arabesques, geometrical patterns of the Muslim world.
3A
J'ai dû probablement déjà vous dire que le monde musical avait du mal à accepter qu'un compositeur ose écrire de la poésie,
de même que mes quelques incursions dans le domaine des lettres n'ont jamais été bien comprises, pour les raisons inverses.
Aujourd'hui, je me suis totalement affranchi de ces "interdits", même si cela dérange.
Pour moi, il s'agit d'exprimer par des mots, par de la musique, ma vision du monde, d'exprimer mes intuitions, mes sensations et de projeter mon imaginaire dans un espace de cristal incandescent,
où l'homme est libéré de toute pesanteur.
Cette intériorité n'empêche pas pour autant, un état de veille permanent. Ici, il s'agit plutôt de mettre en résonance son corps avec les forces de l'univers et ainsi capter l'infime vibration
de cet espace inouï.
Seul l'art a cette capacité d'élévation, et j'essaie, en humble serviteur, de lui donner toute sa grandeur.
Letter from Allain Gaussin to the poet Michel Passelergue (December 18th, 2004).