OGIVE - Transcription for flute and harpsichord (1977)

to Manouchka et Serge BOUDIGUES - Editions Ricordi (Paris)
flute and harpsichord - duration : 13'30"
commissioned by Pierre BOUYER
premiere :June 18th, 1977, France, Church of Ballancourt
Jean Luc MERIGOT (flute), Pierre BOUYER (harpsichord).

 

Programme note

This work tries to solve, in a general and very meditative climate, a cultural duality between two musical traditions that are nearly antinomic : the Western one and the Far Eastern one.

The harpsichord, with its harmonic texture and its completely chromatized material, represents the first one. Almost all its part is written in an uninterrupted way in a two intertwine voices counterpoint, sometimes a third and a fourth voices have been added. The proposed notation (with undulated horizontal bars) asks the musician to find his own rhythmical phrasing.

On the contrary, the flute, very linear and modal, a bit inspired by the « Shakuhachi » flute of Zen Buddhist music, evokes the Far Eastern culture. Its main role is to give, in a musical Time much more stretched, another dimension to the musical phrase, this one being the privileged place of tensions and relaxing musically expressed by increasing and decreasing melismatic movements, anacrouses and very elongated endings, a developed accentuation...

Towards the three quarters of the work, and in a progressive way, these two musical worlds will join in a very intense culminating apex to form a unique musical material, like the ogival keystones of Gothic cathedrals.

3A

Poem

Suite à la vie où tend chaque être, renversons l’esprit de fuite aux sources de la connaissance.
Saut fragile sur les larges sphères érosives de l’imaginaire.

                        Appel en sève

                        Eclat condensé

Ici les vagues ivres de la mémoire grattent obstinément. Dissidence ouverte sur le champ
vierge auréolé. Luxure du temps où les rênes intimes se livrent.

                      Effort très lent  –  Migration intense

→ Poeme Ogive, p. 27 in L'attente... L'absolu, Allain Gaussin, Editions d’écarts, Paris, 2013.

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Press articles

J.W., Dernières nouvelles d'Alsace, Des explorations de l'Ensemble Fa, 28 septembre 1993

" …Allain Gaussin sait donner à ses œuvres une belle expressivité. Si l'idée de la rencontre culturelle entre l'Occident et l'Orient n'est guère novatrice, Ogive parvient néanmoins à une subtile combinaison entre les sonorités acidulées du clavecin et celles, onctueuses, de la flûte. "


Jacques DOUCELIN, Le Figaro, Clavecin marathon, Elizabeth Chojnacka, 17 février 1986

" D'une tout autre qualité fut Ogive de Gaussin donnée avec le superbe flûtiste Pierre Yves Artaud... "


Bruno SERROU, Harmonie, Panorama de la musique n°46, Disques Calliope, octobre 1984

" ...La page la plus étonnante est Ogive écrite pour deux formations instrumentales différentes. La version retenue dans ce disque est pour clavecin et flûte, deux instruments aux timbres stridents. Après une longue exposition des thèmes que le clavecin exploitera tout au long de l'œuvre, la flûte entre de façon irréelle en de merveilleuses mélodies. Puis les instruments se rejoignent et jouent de concert. Voilà un disque qui montre que la musique d'aujourd'hui a beaucoup de choses à dire, sous de nombreuses facettes. Allain Gaussin fait partie de ceux avec lesquels il faut compter. "

 

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